The only logistics software to fit on your business

header7.jpg

woensdag, 31 oktober 2018 09:43

31-10 Logistieke software ondersteboven door Brexit

Eind maart 2019 moet de scheiding rond zijn, want dan is de deadline voor de Brexit. Wordt het een harde of een zachte Brexit? Alles waarover het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie nu afspraken hebben, komt op tafel te liggen en wordt besproken. Net als bij een echte scheiding gaat het grofweg over de centen, schulden en handel. En de EU-burgers die in het Verenigd Koninkrijk wonen.

Brexit heeft behoorlijke gevolgen voor de logistieke branche en dus ook voor de huidige logistieke software. Met Fiton douanesoftware bent u verzekert van een zo goed mogelijke overgang bij onderstaande scenario’s.

Scenario 1: harde Brexit


Bij een harde Brexit  verlaat het Verenigd Koninkrijk de interne markt en de douane-unie. Dan worden simpelweg alle lijntjes tussen de VK en de EU doorgeknipt, dus gaat het VK helemaal uit de EU. Het VK kan dan niet meer zo handelen met EU landen zoals nu, dat wordt veel ingewikkelder en duurder. Exporteren naar het VK kan dan alleen nog maar met logistieke documentatie. Ook moeten bedrijven voldoen aan douaneregelingen, want er zijn meer uitvoerdocumenten nodig. Voorstanders van een harde Brexit willen zoveel mogelijk banden met de EU doorsnijden; dat betekent dus einde van het vrije verkeer van goederen en personen tussen het VK en de EU.

Scenario 2: zachte Brexit

Bij een zachte Brexit blijft het allemaal zoveel mogelijk zoals het nu is. De Britten kunnen dan gebruik maken van dezelfde economische voordelen als een EU lid. En dat is fijn voor bedrijven, want die kunnen dan nog steeds onbelemmerd handel drijven met elkaar. Het voorstel van de premier van het Verenigd Koninkrijk, Theresa May, zit ertussenin: wel vrije handel tussen de EU en het VK, maar geen vrij verkeer van personen.

Scenario 3: no-deal Brexit 

Wanneer de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk het niet eens worden over de Brexit voor maart 2019, dan is het no-deal. Maar wat betekent dit voor de logistieke bedrijven?

Een no-deal Brexit zou plaatsvinden wanneer er geen overeenkomst gemaakt is op 30 maart 2019. Werkt u bij een bedrijf dat zaken doet met het Verenigd Koninkrijk? Dan gaat u een no-deal Brexit zeker merken. Bij een no-deal Brexit komt er geen regeling voor EU-burgers in het Verenigd Koninkrijk en omgekeerd. Daarnaast wordt transport van goederen lastiger en duurder; er is veel meer tijd en papierwerk nodig dan nu. Alles zal ook duurder worden, want naast het verlaten van de interne markt, worden ook vrijhandelsovereenkomsten teniet gedaan. Dat wil zeggen dat niet alleen goederen uit Europa, maar ook goederen uit Japan, China, Canada en Australië duurder worden.
Bij no-deal verlaat het Verenigd Koninkrijk de Europese douane-unie en daarmee ook de interne markt. Zonder handelsafspraken gaat de handel dan volgens de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WHO). Nu heeft een ondernemer genoeg aan één factuur met btw-nummer, maar straks zijn er minimaal negen formulieren nodig. Voor al het goederenverkeer tussen de EU en het VK worden douaneformaliteiten en -procedures toegepast. Ook invoerrechten komen weer op ons pad: wanneer er items met een waarde boven de €150,- bestelt worden, dan moeten daar invoerrechten over betaalt worden die kunnen oplopen tot 17%.

MET FITON LOGISTIEKE SOFTWARE BENT U VOORBEREID OP BOVENSTAANDE SCENARIO’S

De Europese Commissie geeft aan dat de kans op een no-deal Brexit toeneemt. Dit betekent dat de EU-landen en het bedrijfsleven zich intensief moeten voorbereiden op het vertrek van de Britten. Wij komen graag in contact met logistieke partijen om u op weg te helpen met deze douaneprocedures, extra uitvoerdocumenten en andere douaneformaliteiten.

Download hier de Douane Toolkit van de Douane Belastingdienst.

Onze klanten

Webdesign: Rex Media